نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی

نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی

برنامه درسی
موانع و محدودیتهای سازماندهی تلفیقی برنامه‌های درسی
برنامه درسی تلفیقی
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی
ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی
ویژگی‌‌های برنامه درسی تلفیقی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی

نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی

 

 

 

چکیده:

تغییرات گوناگون و مستمر در دنیای فناوری و دگرگونی‌های عظیم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، و به تبع آن‌ها پیدایش نیازهای متنوع و گوناگون فردی و اجتماعی، و وضعیت نگران كننده‌ی فاصله‌ی بین دنیای آموزش و دنیای كار ضرورت ایجاد تغییر در شیوه‌های طراحی و اجرای برنامه‌های درسی را امری بدیهی ساخته است و موجب شده تا برنامه‌ریزان بیش از پیش در زمینه‌ی طراحی برنامه‌ها به رویكردهای مختلف بیندیشند. (یكی از رویكردهایی كه می‌تواند به حل مسئله كمك كند رویكرد تلفیقی است.)در طول زمان نظام‌های درون رشته‌ای، مهم‌ترین سهم و نقش را در آموزش داشته‌اند. علیرغم انتقادات و اشكالاتی كه به این شیوه‌ی سازماندهی وارد ساخته‌اند. اما عملاً بخش اعظم برنامه‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها در دنیا، بر این اساس طراحی می‌شده و اكنون نیز پا برجاست (احمدی، به نقل از ملكی 1382).

 

در حالی كه با وجود این نظام هرگز بین محتوای برنامه درسی و زندگی واقعی دانش‌آموز رابطه موثر به وجود نمی‌آید بدین معنی كه آموخته‌های شاگردان در مسائل اساسی زندگی‌شان به كار نمی‌آید و هیچ كمكی در حل مسائل زندگی به آنها نمی‌كند.لذا وقتی مفاهیم علمی نتوانند دانش‌آموز را رشد دهند از ارزش تربیتی برخوردار نخواهند بود، چرا كه در زمینه تربیت دانش‌آمو‌ز، رشته‌های علمی نقشی جز وسیله بودن ندارند.وقتی در زندگی خود با مسائلی مواجه می‌شویم هرگز نمی‌پرسیم كه به عنوان مثال درس ریاضی چه بخش از مسئله را حل می‌كند و یا درس دیگر چه نقشی می‌تواند داشته باشد، چرا كه مسائل اجتماعی از كلیت برخوردارند، لذا باید كلی نگریسته شوند (هاشمیان نژاد به نقل از ملكی، 1382).

 

 

کلمات کلیدی:

برنامه درسی

سازماندهی محتوا

برنامه درسی تلفیقی

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

 

 

مقدمه:

در نظام سنتی تعلیم و تربیت، نقش آموزش و پرورش، انتقال دانش، و نظام ارزشی از نسلی به نسلی دیگر بوده است اما امروزه با توجه به دگرگونی مداوم وضعیت بازار و مشاغل و نگرانی در تضمین فرصت‌های شغلی و تغییر در ابعاد مختلف دانش و به اصطلاح انفجار دانش و نیز انفجار جمعیت و همچنین تغییر در دیدگاه صاحب‌نظران كه خواهان انسجام و سازگاری برنامه‌ها با دگرگونی‌های عظیم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تغییرات مستمر در دنیای تكنولوژی و مشاغل هستند. ضرورت تغییر در ساختار برنامه‌های درسی امری بدیهی محسوب می‌گردد. (خلخالی، 73)لذا باید به رویكردی روی آورد كه كلی‌نگر باشد یعنی هم مسائل مورد نیاز فرد و جامعه و هم در برگیرنده چند نظام رشته‌ای باشد، كه تحقق چنین امری تا حدی از طریق رویكرد تلفیقی میسر خواهد بود. در این برنامه‌ها واقعیتها و نیازهای دنیای جدید در فراسوی ساختار یكسو نگری رشته‌ها، جرئی‌نگری و محدودیت‌های تخصصی شدن و تقسیم علوم مطرح می‌گردد.

 

این بحث (تلفیق) از جالب‌ترین مباحث مربوط به طراحی برنامه درسی است كه به عنوان راهی برای یادگیری واقعی، با از میان برداشتن مرزهای ساختگی بین موضوعات درسی تشخیص داده شده است.این نوع برنامه درسی با هدف ارتباط دادن مطالب معنادار و تلفیق مفاهیم، مضامین و مهارت‌ها در مقابل برنامه‌های درسی مجزا و محتوا محور قرار می‌گیرد. (ملكی، 82)

 

رویكردهای تلفیقی نیز مانند هر رویكرد تربیتی ریشه در دیدگاه‌های فلسفی و روان‌شناسی دارد كه مباحث‌مربوط به‌وحدت‌دانش و مبانی‌روان‌شناسی و اجتماعی‌وحدت‌دانش شامل آن می‌گردد. (ملكی، 1379)ابعاد تلفیق برنامه‌های درسی را در سه بعد می‌توان بررسی كرد. وسعت، شدت و درگیری محیطی (ملكی، 1379، ص 177)اولین تجربه طراحی برنامه‌های درسی میان رشته‌ای در دوره تحصیلی ابتدایی آغاز گردید و رفته رفته به دور متوسطه سرایت كرد (مهر محمدی، 1378)

 

ابتدا سه رویكرد پیشرفت‌گرا [روش پروژه، برنامه درسی مبتنی بر تجربه و نهضت فعالیت] به برنامه‌های درسی دوره ابتدائی ظهور كرد (مهر محمدی، 1383)و سپس انواع دیگر سازماندهی تلفیقی مطرح شدند از جمله رشته محور، رشته‌های موازی واحدهای درسی، درس‌های شكل گرفته از رشته‌های مكمل یكدیگر واحدهای درسی میان رشته‌ای، الگوی روز تلفیق شده و برنامه كامل می‌باشد كه به طور مفصل در ادامه مطالب، شرح داده خواهد شد همچنین در این پژوهش سعی بر آن است كه مطالبی در مورد تاریخچه، تعریف، انواع سازماندهی تلفیقی، ابعاد تلفیق، دلایل آن، معیارهای تلفیق، متدها، رویكردهای فلسفی و روان‌شناسی مرتبط با آن، مزایا و محدویت‌های آن ارائه گردد.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: طرح پژوهش 1

            مقدمه: 2

            بیان مساله: 4

            اهداف تحقیق: 5

            سوالات تحقیق: 5

            اهمیت و ضرروت: 5

            روش تحقیق: 6

            جامعه آماری: 7

            روش نمونه‌گیری و تعیین حجم نمونه: 7

            آزمون آماری: 7

            روش جمع‌آوری داده‌ها: 7

     محدودیتهای موضوع تحقیق: 8

            محدودیتهای در اختیار محقق: 8

            محدودیتهای خارج از اختیار محقق: 8

    تعاریف واژه‌ها: 9

        تعاریف نظری: 9

تعاریف عملیاتی: 10

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق 11

مقدمه: 12

تاریخچه: 13

واژه‌های انگلیسی و تعاریف مختلف برنامه درسی تلفیقی: 18

اصول تلفیق: 20

انواع تلفیق: 21

1) تلفیق تصادفی (اتفاقی): 25

2) تلفیق از طریق تقویت و تمرین: 26

3) تلفیق از طریق محاط كردن: 26

4) تلفیق از طریق هماهنگی: 27

5) تلفیق از طریق فرایندها: 27

6) تلفیق با استفاده از تم یا موضوع: 28

الف ـ تلفیق محتوا محور 32

ب ـ تلفیق مهارت محور 32

1ـ برنامه‌ی درسی محتوا محور: 33

2ـ برنامه‌ی درسی مهارت محور: 33

ابعاد تلفیق 34

وسعت 34

شدت 35

درگیری محیطی: 35

الف ـ توصیف مسایل محیطی: 36

ب ـ جستجوی راه حل یك مسأله محیطی: 36

ج ـ فعالیت دانش‌آموزان برای اصلاح واقعی وضعیت محیطی در یك طرح واقعی: 36

ویژگی‌‌های برنامه درسی تلفیقی: 36

چرائی رویكردی تلفیقی: 39

فواید و نكات مثبت تلفیق در برنامه‌های درسی 43

1) مهارتی 43

2) نگرشی 43

3) دانشی 44

برنامه درسی تلفیقی پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار و همه جانبه در ایران: 45

1ـ نارسائی مراكز علمی و تحقیقاتی كشور در حل مشكلات و معضلات موجود در جامعه: 46

2ـ ناكارآمدی پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در عرصه عمل: 47

3ـ ناتوانی مراكز علمی در تولید علم و بومی كردن آن: 47

4ـ نادیده انگاشتن برخی از حوزه‌های دانش و بعضاٌ قربانی كردن آنها: 48

5ـ شیوع و گسترش روز افزون دگرگونی و بحران‌های گوناگون در قلمرو زندگی فردی و اجتماعی نسل‌های جدید و تضعیف سرمایه‌های انسانی 49

موانع و محدودیتهای سازماندهی تلفیقی برنامه‌های درسی 51

الف) موانع  خارجی: 52

ب) موانع داخلی: 53

الگوهای تلفیق برنامه درسی: 54

الگوی برنامه درسی مكعب شكل 54

الگوی برنامه درسی تلفیقی از نظر شومیكر 56

1ـ فرایندها و مهارتهای اصلی 57

2ـ رشته‌های برنامه‌ی درسی 57

3ـ مضمون‌های اصلی 58

4ـ پرسش‌ها 58

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر بین: 58

الگوی تلفیق برنامه‌ی درسی در تعلیم و تربیت نتیجه‌‌مدار 60

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر جی كوبز: 61

1ـ انتخاب یك مركز سازماندهی 61

2ـ سیال‌سازی ذهنی ارتباطات 61

3ـ تعیین سوالات راهنما كه به عنوان قلمرو و توالی عمل می‌كنند 62

4ـ نوشتن فعالیت‌های اجرائی: 62

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر دریك: 63

1ـ محتوا و دانش ارزشمند 63

2ـ چهارچوب نظری 63

3ـ هدف‌ها و نتایج یادگیری و ارزشیابی 64

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر ماریون بریدی 66

ارائه مدلی جهت برنامه‌ی درسی تلفیقی: 68

گزارشی درباره اجرای برنامه درسی تلفیقی در ژاپن: 71

تحقیقات انجام شده در خارج از كشور 73

تلفیق از دیدگاه دانش‌آموز: ساخت معنا در علوم (1992) 73

برنامه‌ی درسی تلفیقی برای آموزش و پرورش سال 2000 74

نگرش‌معلمان مدرسه ابتدایی نسبت به یك برنامه درسی میان‌رشته‌ای در تایوان 75

ایجاد ارتباط یك مطالعه موردی یادگیری كلاس پنجم از دو سازمان مختلف برنامه‌ی درسی تلفیقی 76

پنج سطح تلفیق برنامه‌ درسی در مدرسه‌ی میانی (1995) پژوهشگر: شومیكر 78

تهیه‌ی برنامه‌های تلفیقی چند رشته‌ای و میان رشته‌ای (1997) 79

باورهای حرفه‌ای و شرایطی كه برنامه‌ی درسی تلفیقی مدرسه‌ی میانی در انگلستان را حمایت می‌كند. 80

انتظارات و واقعیات تلفیق برنامه‌ی درسی در یك مدرسه میانی 81

جمع‌بندی مطالعات خارج از كشور 83

تحقیقات داخل كشور 84

چگونگی تلفیق برنامه‌های درسی تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی و ارایه اصول و روشهای مناسب در این خصوص 85

اصلاحات برنامه‌ی درسی ملی ژاپن با تاكید بر رویكرد تلفیقی 86

بررسی‌ كتاب‌های درسی علوم تجربی و ارایه الگو برای درهم تنیدن برنامه‌ی درسی علوم ابتدایی 87

آموزش و پرورش در دوره‌ی انتقال 87

تلفیق درس دینی و قرآن در برنامه‌ی درسی نظام آموزشی متوسطه 89

الگوهای تلفیق در برنامه درسی دوره‌ی‌ ابتدایی 1380 89

تأثیر آموزش تلفیقی در یادگیری دانش‌آموزان پایه اول ابتدائی شهر تهران 90

 

فصل سوم: روش اجرای تحقیق 91

مقدمه 92

روش تحقیق 92

جامعه آماری: 93

روش نمونه‌گیری و تعیین حجم نمونه: 93

روش جمع‌آوری داده‌ها و ابزارهای آن 94

روائی و پایائی ابزارهای پژوهش: 95

روش تحلیل داده‌ها: 95

 

فصل چهارم: نجزیه و تحلیل داده‌ها 97

مقدمه 98

یافته های توصیفی و استنباطی 98

 

فصل پنجم: خلاصه تحقیق، نتیجه‌گیری و پیشنهادها 108

مقدمه 109

خلاصه‌ تحقیق: .

نتایج و ارتباط آن با دیگر پژوهش‌های انجام شده: 115

پیشنهادات: 117

فهرست منابع: 120

الف ـ كتب فارسی 120

ب ـ پایان‌نامه‌ها 121

ج ـ مقالات 122

د ـ سایت‌ها 124

رـ كتب انگلیسی 125

 

 

 

 

فهرست جداول

جدول 4-1: آمار توصیفی میزان یادگیری دو گروه آزمایش و گواه 100

جدول 4-2: نتایج آزمون آماری t استودنت .

جدول 4-3: نتایج ضریب همبستگی بین دروس علوم و ریاضی دانش آموزان 101

جدول 4-4: آمار توصیفی میزان انگیزه دو گروه آزمایش و گواه 102

جدول 4-5: نتایج آزمون آماری t استودنت .

جدول 4-6: نتایج ضریب همبستگی بین میزان یادگیری و انگیزه دانش آموزان 103

جدول 4-7: توزیع فراوانی پاسخ والدین در بکارگیری مهارت آموخته های دانش آموزان 105

جدول 4-8: نتایج آزمون کای دو   .

جدول 4-9: توزیع فراوانی پاسخ والدین در بکارگیری مهارت آموخته های دانش آموزان .

جدول 4-10: نتایج آزمون کای دو   .

جدول 4-11: توزیع فراوانی پاسخ معلمان درخصوص درهم تنیدگی 107

جدول 4-12: نتایج آزمون کای دو   .

جدول میزان پاسخ دانش‌آموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه تجربی ـ پیش آزمون) .

جدول میزان پاسخ دانش‌آموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه گواه ـ پیش آزمون) .

جدول میزان پاسخ دانش‌آموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه تجربی ـ پس آزمون) .

جدول میزان پاسخ دانش‌آموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه گواه ـ پس آزمون) .

جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه تجربی ـ پیش آزمون) .

جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه گواه ـ پیش آزمون) .

جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه تجربی ـ پس آزمون) .

جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه گواه ـ پس آزمون) .

 

 

فهرست اشكال

شكل 1ـ2. پیوستار الگوهای تلفیق (جی كوبز، ص 14). 25

شكل 2ـ2ـ الگوی برنامه درسی مكعب شكل (رگ، 1997، ص 30) 55

شكل 3ـ2ـ  سه خصوصیت اساسی الگوی برنامه درسی از نظر بی‌ین 59

شكل 4ـ2ـ 60

شكل 5ـ2ـ چرخ شش پره‌ای حمایت مضمون بوسیله حوزه‌های دیسپلینی مختلف 62

شكل 6ـ2ـ 64

شكل 7ـ2ـ سفر (دریك، 1993، ص 7) 66

شكل 8ـ2ـ الگوی تلفیق برنامه درسی بریدی (1997) 67

 

 

 

 

 

مهارت های اجتماعی و عوامل موثر در اجتماعی شدن با رویكرد جدید در تدریس مهارت های اجتماعی

مهارت های اجتماعی و عوامل موثر در اجتماعی شدن با رویكرد جدید در تدریس مهارت های اجتماعی مهارت های اجتماعی کودکان مهارت های اجتماعی دانش آموزان مهارت های اجتماعی در مدرسه آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان تعریف مهارت های…

پاورپوینت مدلهای خط مشی گذاری

پاورپوینت مدلهای خط مشی گذاری دانلود رایگان پاورپوینت مدلهای خط مشی گذاری پاورپوینت مدلهای خط مشی گذاری خط مشی به مثابه یک بازده نهادی نقش نهادها در خط مشی گذاری نقش افراد در خط مشی گذاری رابطه تعادل مبارزات گروهی…

پاورپوینت بررسی سیستم های سبز و فناوری های نوین در معماری

پاورپوینت بررسی سیستم های سبز و فناوری های نوین در معماری پاورپوینت سیستم های سبز و فناوری های نوین در معماری سیستم های سبز و فناوری های نوین در معماری مبانی معماری سبز مصالح سبز سازه سبز نمونه معروف سازه…

الزامات قانونی اجرای مالیات بر ارزش افزوده

الزامات قانونی اجرای مالیات بر ارزش افزوده مالیات الزامات قانونی مالیات بر ارزش افزوده مودی مالیاتی الزامات قانونی اجرای مالیات بر ارزش افزوده دانلود مقاله حسابداری الزامات قانونی اجرای مالیات بر ارزش افزوده رفتن به سایت اصلی الزامات قانونی اجرای…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها

مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی معیارهای ارزیابی عملکرد مالی ارزیابی عملکرد مالی سازمان مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بیمه ارزیابی عملکرد مالی…

بررسی شکل پذیری اعضای اتصالات ساخته شده از فولاد پرمقاومت

بررسی شکل پذیری اعضای اتصالات ساخته شده از فولاد پرمقاومت فولادهای پرمقاومت طراحی لرزه ای اتصالات شکل پذیری لرزه ای اتصالات شکل پذیری اتصالات از فولاد پرمقاومت بررسی شکل پذیری اعضای اتصالات ساخته شده از فولاد پرمقاومت دانلود پایان نامه…

مقاله رشته پزشکی و حقوق با عنوان پیوند اعضا

مقاله رشته پزشکی و حقوق با عنوان پیوند اعضا پیوند اعضا اهدا عضو پیوند اعضا در ایران دانلود مقاله رشته پزشکی و حقوق با عنوان پیوند اعضا قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده با بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم…

جهانی شدن مقابله با قاچاق انسان و تاثیر آن بر سیاست جنایی تقنینی ایران

جهانی شدن مقابله با قاچاق انسان و تاثیر آن بر سیاست جنایی تقنینی ایران پایان نامه قاچاق انسان مبارزه با قاچاق انسان فرآیند جهانی شدن مبارزه با قاچاق انسان تأثیر جهانی شدن بر سیاست جنایی تقنینی ایران ارکان جرم قاچاق…

پاورپوینت سهام عادی: تجزیه و تحلیل و استراتژیها

پاورپوینت سهام عادی: تجزیه و تحلیل و استراتژیها پاورپوینت سهام عادی تجزیه و تحلیل و استراتژیها تحقیق سهام عادی تجزیه و تحلیل و استراتژیها تحلیلی بر برخی مباحث مهم در حیطه سهام عادی تاثیرات کلی بازار بر سهام عادی فهم…

  • مدل پیشنهادی استاندارد SAML برای احراز هویت دو طرفه و بررسی کامل آن
  • مدل پیشنهادی استاندارد SAML برای احراز هویت دو طرفه و بررسی کامل آن استاندارد SAML برای احراز هویت دو طرفه امنیت اطلاعات در رایانش ابری با استاندارد SAML استاندارد SAML برای امنیت در رایانش ابری امنیت اطلاعات در رایانش ابری…

  • بررسی پیشینه و ماهیت تقصیر جزایی
  • بررسی پیشینه و ماهیت تقصیر جزایی خطای جزایی تقصیر جزایی دانلود مقاله تقصیر جزایی بررسی پیشینه تقصیر جزایی بررسی ماهیت تقصیر جزایی رفتن به سایت اصلی بررسی پیشینه و ماهیت تقصیر جزایی   چکیده برای تحقق هر جرمی وجود سه…

  • چالش پیاده سازی موفق سیستم های مدیریت دانش
  • چالش پیاده سازی موفق سیستم های مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش پیاده سازی موفق مدیریت دانش چالش پیاده سازی موفق مدیریت دانش چالش پیاده سازی موفق سیستم های مدیریت دانش مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی عوامل موثر بر پذیرش…

  • پروژه پایگاه داده SQL Server - فروشگاه مواد غذایی
  • پروژه پایگاه داده SQL Server - فروشگاه مواد غذایی پروژه پایگاه دادهSQLفروشگاه مواد غذاییپروژه ترم آخرSQL SERVERکاردانیکارشناسی رفتن به سایت اصلی پروژه مقاطع كاردانی و کارشناسی كامپیوتر درس پایگاه داده SQL Server با عنوان فروشگاه مواد غذایی پایگاه داده فروشگاه…

  • انواع روشهای تنش زدایی و اندازه گیری تنشهای پسماند
  • انواع روشهای تنش زدایی و اندازه گیری تنشهای پسماند تنش زدایی تنشهای پسماند انواع روشهای تنش زدایی انواع روشهای اندازه گیری تنشهای پسماند طبقه بندی روش های تنش زدایی نحوه تشكیل تنش های پسماند تشریح تنش پسماند در جوش دانلود…

  • مقاله روستای لالان (لالون)
  • مقاله روستای لالان (لالون) روستای لالان (لالون) منابع درآمد روستای لالون جاذبه های گردشگری روستای لالان امکانات آموزشی و فرهنگی روستای لالان دانلود مقاله روستای لالان (لالون) سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش…

  • پروپوزال بررسی عوامل موثر بر سلامت جسمی و روانی سالمندان
  • پروپوزال بررسی عوامل موثر بر سلامت جسمی و روانی سالمندان عوامل اجتماعي موثر برسلامت سالمندان عوامل جمعيتي موثر برسلامت سالمندان عوامل اقتصادي موثر برسلامت سالمندان عوامل موثر بر سلامت سالمندان عوامل موثر بر سلامت روان سالمندان عوامل موثر بر سلامت…

  • پرسشنامه ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه
  • پرسشنامه ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه استاندارد بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه امکان سنجی بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه استاندارد امکان سنجی بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه…

  • بهسازی زمین به روش تزریق با فشار بالا
  • بهسازی زمین به روش تزریق با فشار بالا بهبود زمین ستون خاک سیمان سد شهریار میانه تزریق با فشار بالا دانلود مقاله کارشناسی ارشد مهندسی عمران بهسازی زمین به روش تزریق با فشار بالا رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله…

  • پرسشنامه افزایش رضایتمندی کارکنان با ارتباطات سازمانی
  • پرسشنامه افزایش رضایتمندی کارکنان با ارتباطات سازمانی پرسشنامه ارتباطات سازمانی پرسشنامه نقش ارتباطات سازمانی پرسشنامه رضایتمندی کارکنان پرسشنامه افزایش رضایتمندی کارکنان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی نقش ارتباطات سازمانی در افزایش رضایتمندی کارکنان     1) هدف…

  • مبانی نظری تاثیر اجرای روش کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد بانک
  • مبانی نظری تاثیر اجرای روش کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد بانک ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد کارکنان بانک ملت شاخص های ارزیابی عملکرد بانک ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن…

  • دانلود گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 2
  • دانلود گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 2 گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 2 دانلود گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 2 دانلود مجموعه آزمایشات آزمایشگاه فیزیک پایه 2 فروش گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 2 گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 2…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های فرزندپروری
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های فرزندپروری مبانی نظری شیوه های فرزندپروری دانلود مبانی نظری شیوه های فرزندپروری پیشینه تحقیق شیوه های فرزندپروری ادبیات نظری شیوه های فرزندپروری فصل دوم پایان نامه شیوه های فرزندپروری مبانی نظری و پیشینه…

  • تاثیر فناوری اطلاعات در بهبود آموزش در میان کلیه دبیران متوسط شهرستان کاشمر
  • تاثیر فناوری اطلاعات در بهبود آموزش در میان کلیه دبیران متوسط شهرستان کاشمر فناوری اطلاعات دبیران متوسطه ارزشیابی اجرا ساختار آموزش تاثیر فناوری اطلاعات در بهبود آموزش تاثیر فناوری اطلاعات در بهبود آموزش در میان کلیه دبیران متوسط شهرستان کاشمر…

  • جزوه دست نویس طول ترم درس روش تحقیق در عملیات
  • جزوه دست نویس طول ترم درس روش تحقیق در عملیات جزوه دست نویس درس روش تحقیق در عملیات محمدرضا مهرگان رفتن به سایت اصلی جزوه دست نویس طول ترم درس روش تحقیق در عملیات 36 صفحه pdf بر اساس کتاب…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی مبانی نظری عملکرد سازمانی دانلود مبانی نظری عملکرد سازمانی پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی ادبیات نظری عملکرد سازمانی فصل دوم پایان نامه عملکرد سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی ادبیات و مبانی…

  • پرسشنامه بررسی اثربخشی سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در بانکها
  • پرسشنامه بررسی اثربخشی سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در بانکها پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه سرمایه اجتماعی پرسشنامه سنجش سرمایه اجتماعی پرسشنامه ارزیابی فرایندهای مدیریت دانش پرسشنامه تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش پرسشنامه رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش پرسشنامه…

  • روشی یکسان برای تجزیه و تحلیل هزینه ماشینهای کشاورزی
  • روشی یکسان برای تجزیه و تحلیل هزینه ماشینهای کشاورزی ماشینهای کشاورزی تعمیر ماشینهای کشاورزی نگهداری ماشینهای کشاورزی هزینه های تعمیر و نگهداری ماشینهای کشاورزی روشی یکسان برای تجزیه و تحلیل هزینه ماشینهای کشاورزی دانلود پایان نامه رشته کشاورزی رفتن به…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنیدگی شغلی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنیدگی شغلی مبانی نظری تنیدگی شغلی دانلود مبانی نظری تنیدگی شغلی پیشینه تحقیق تنیدگی شغلی ادبیات نظری تنیدگی شغلی فصل دوم پایان نامه تنیدگی شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنیدگی شغلی ادبیات و مبانی…

  • میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش
  • میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش رابطه ساختار سازمانی بر مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در شرکتها استقرار مدیریت دانش در شرکتهای شهید رجائی پایان نامه تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش…

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *