تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی

تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی

پایان نامه استقرار مدیریت دانش در بانک
عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش
عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش
پایان نامه عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک
پایان نامه با موضوع مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
موضوع پایان نامه مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی

 

 

 

 

 

چکیده

هدف کلی این تحقیق حاضر به عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی استان قم بود. پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها علی- ارتباطی می باشد. ضمن اینکه پژوهش یک نوع پژوهش میدانی می باشد و از نظر کنترل متغیرها غیر آزمایشی و برآورد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه صورت گرفته است. جامعة آماری تحقیق شامل مدیران، کارشناسان و کمک کارشناسان بانک کشاورزی استان قم می باشد که بر اساس آمار حدود 250 نفر می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان محاسبه شد(152=n).

 

برای تعیین پایایی پرسشنامه به اجرای پیش آزمون با توزیع 20 پرسشنامه در بین جامعه آماری مشابه با جامعه آماری مورد مطالعه اقدام می شود در این پژوهش پس از طراحی اولیه پرسشنامه که متناسب با مبانی نظری و تحقیقات انجام شد و سپس نظر صاحب نظران، اساتید، کارشناسان در مرود پرسشنامه اعمال شد و سپس جهت تأیید روایی محتوایی پرسشنامه از دید خبرگان پرسشنامه جهت مطالعه توزیع گردید که پس از مشورت های لازم و پیشنهاد خبرگان سوالات نامفهوم تعدیل یا حذف شده و سوالات جدید به پرسشنامه اضافه شد و در نهایت پرسشنامه اصلی بعد از این مراحل تدوین و توزیع شد و مقدار آلفای کرونباخ آن 81/0 بدست آمد.

 

ابزار لازم برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز به شکل اسنادی از کتب، مقالات، مجلات معتبر و مرتبط و پایگاه های اطلاعاتی مرتبط و پایان نامه ها و غیره، اعم از فارسی و انگلیسی استفاده شده است جمع آوری اطلاعات و داده های لازم از پرسشنامه کتبی استفاده می شود. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق و سؤالات از آمار توصیفی فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون های همبستگی و رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.

 

 بر اساس یافته های موجود بین متغیرهای مستقل فرهنگ سازمانی، منابع دانشی، حافظه سازمانی و تکنولوژی اطلاعات و متغیر وابسته استقرار مدیریت دانش در سطح یک درصد ارتباط معنی داری وجود دارد و مقدار ضریب تعیین تعدیل شده، 632/0 بدست آمد و این یافته تحقیق نشان می دهد كه 2/63درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل (فرهنگ سازمانی، منابع دانشی، حافظه سازمانی و تکنولوژی اطلاعات ) تبیین شد. 

 

 

 

 

کلمات کلیدی :

استقرار

مدیریت دانش

بانک کشاورزی

 

 

 

 

 

 

 بیان مسأله

مدیریت دانش به هرنوع فعالیتی که به تجربه و دانش ذهنی افراد توجه کرده به گونه ای که بتواند با آشکار سازی و به اشتراک گذاری آن به هم افزایی دانش کمک کند، گفته می شود. هم افزایی دانش می تواند به دانش آفرینی مشترک نسبت داده شود. این اشتراک در خلق دانش، همکاری مستقیم در خلق دانش نیست بلکه به خلق دانش بر مبنای دانسته ها (دانش خلق شده پیشین) که به اشتراک گذاشته شده اشاره دارد. بنابراین مدیریت دانش به فرایندی اشاره دارد که دارای یک نقطه اغازین و روند تکاملی است. این روند مراحلی چون کسب اگاهی نسبت به دانش نهان، عیان سازی، به اشتراک سازی گسترش و درک و بهره گیری از آن در خلق دانش جدید را طی می کند. در این روند مرحله آغازین که به شناسایی و آگاهی از دانش نهفته در ذهن اختصاص دارد، به مرحله بلوغ که درک، استفاده و خلق مجدد است، می رسد. این فرایند یعنی اشکار شدن دانش نهان، نهان شدن دانش آشکار و باز خلق دانش که نوناکا و تاکوچی آن را چرخه مدیریت دانش می نامند(نوناکا و تاکوچی، 2009).

 

 مدیریت دانش که همواره با کشف و خلق با قلمرو دانستنی های کشف نشده سروکار دارد، عامل و فرایندی است برای تحول، توسعه و رشد، مفهومی چند بعدی و گسترده دارد. در فرایند مدیریت دانش و در ابعاد مختلف آن دانش عامل اصلی برای گذار از یک مرحله و ورود به مرحله دیگر است. از سوی دیگر، این حرکت مهارت های چندی را طلب می کند تا هماهنگ با دانش مربوطه بتوان مراحل را یک به یک سپری کرد. برای نمونه در مرحله کسب، به دانش و مهارت لازم در مورد چگونگی کسب دانش نهان و یا چگونگی کسب آن نیاز است؛ یعنی باید مجهز به دانش و مهارت مورد نیاز در مورد چگونگی استفاده از فنون گفتگو، مصاحبه و یا طراحی ابزارهایی مانند پرسشنامه، فرم نظر سنجی و نیز مشاهده بود تا بتوان دانش ذهنی همکاران و یا کاربران عیان ساخت و با بهره گیری از دانش و مهارت سازماندهی به عیان سازی و نظم دادن به آن پرداخت (افشار زنجانی، 1383).

 

عاملهایی که در صورت غلبه بر آن بتوان امیدوار بود که اجرای مدیریت دانش در بانک ها امکان پذیر گردد. شامل عامل های زیر می باشند: عامل اول فرایند دانش محور است و منظور از آن اینست که مدیریت دانش از فرایندی دانش مدار برای کشف دانش و استفاده از دانش کشف شده بهره می گیرد. به سخن دیگر، برای اینکه تجربه یا دانش نهان بتواند از ذهن دارنده ان سفر خود را آغاز کرده و در ذهن خواهان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته جایگاه خود را به دست آورد، باید فرایندی از طفولیت تا بلوغ را طی کند؛تا به اوج خود رسیده و تولدی دیگر را در ذهن خواهان موجب شود. این فرایند، نیازمند فعالیت هایی مبتنی بر دانش و مهارت های دانش بنیان است، بنابراین بانکداران در صورتی در اجرای مدیریت دانش موفق خواهند شد که بتوانند از دانش و مهارت لازم برای طی کردن هر مرحله برخوردار باشند. به این ترتیب به یادگیری به عنوان یک فعالیت مداوم و منظم نگاه کرد(گاروین، 2010).

 

عامل دوم که در صورت غلبه بر آن بتوان امیدوار بود که اجرای مدیریت دانش در بانک ها امکان پذیر گردد، در رابطه با نوعی دانش است که باید مدیریت شود. نظریه پردازان بسیاری دانش را دارایی سازمانی و مدیریت دانش را فعالیتی ثمربخش برای رشد وتعالی سازمان به شمار آوردند. برای سازمانی مانند بانک که مدیران سطح عالی و میانی، کارکنان شعب و نیز کاربران و مشتریان نقش افرینان آن هستند، مجموعه تجربه های این افراد می تواند در تحلیل وضعیت حال بانک ها و تصمیم گیری و برنامه ریزی برای آینده آن و بهینه سازی فعالیت ها منبع غنی دانشی را فراهم کند. بنابراین، دانش مدیران بانک ها و کارکنان آنها از طریق بررسی معیارها، باورها و ایده ها و رفتارهای آنها در محیط کار باید شناسایی، کسب و سازماندهی شود، به اشتراک گذاشته شده و برای استفاده دسترس پذیر گردد.

 

 میزان استفاده از این دانش به طور مداوم باید مورد سنجش قرار گیرد. در ایران، که بطور معمول در مدیریت بانک ها مرحله اشتراک دانش بسیار اهمیت دارد؛ در این مرحله دانش مدیران که گاه ممکن است غیر تخصصی بوده و مشکل ساز بوده با همفکری با کارکنان مجرب و متخصص می تواند به دانش تخصصی تبدیل شود. از طرف دیگر، ایده های مدیریتی مناسبی که می تواند در ذهن مدیر بانک وجود داشته باشد کشف شده و با به اشتراک گذاشتن با کارکنان مجرب و متخصص مناسب سازی شده و در بانک ها کاربرد مناسبی به دست آورد. ( تاکوچی، 2009). این دانش در صورتی که دسترس پذیر شود بصورت گسترده تری می تواند مورد توجه قرار گیرد، مدیران میانی که بطور معمول از کارکنان دائمی بانک ها هستند و در بیشتر بانک ها از نیروهای متخصص می باشند، از تجربه های بسیار با ارزشی برخوردارند. این افراد و نیز کارکنان شعب که فعالیت و خدمات را انجام می دهند، از سرمایه های فکری با ارزش بانک ها بشمار می آیند. باید دیدگاه های مختلف از جمله هزینه سودمندی، رسالت ینیان بودن خدمات و یا مشتری محور بودن فعالیت ها، بانک بخوبی عمل کند. باید تصمیم گیری ها بر پایه مناسب ترین و مرتبط ترین اطلاعات و دانش انجام پذیرد. نیاز مشتریان نیز که فلسفه وجودی بانک ها به آن بستگی دارد، از آن جمله است. مدیریت ارتباط بین مدیران و کارکنان با مشتریان، امکان شناسایی نیازها و به کار بردن آنها را فراهم می کند. دانش کسب شده از این طریق در پیوند با انواع دانش دیگر (مانند دانش کسب شده از مدیران، کارکنان) می تواند موجب رشد دانش در یک سازمان و نیز رشد و تحول در آن سازمان( از جمله بانک ها) باشد. عامل سوم، سواد چگونگی اجرای مدیریت دانش است. (ویلد، 2011).

 

سواد به توانایی خواندن، درک کامل و نیز مهارت استفاده از دانش کسب شده به منظور درک یک مفهوم نسبت داده می شود. برای آنکه بتوان مدیریت دانش را اجراء کرد ابتدا باید درک درستی از آن به دست آورد، سپس دانش و مهارت های مورد نیاز برای طی کردن هر مرحله از فرآیند مدیریت دانش که در بخش مرتبط با عامل اول از آنها یاد شد، بدست آورد. بانک به عنوان یک نهاد مالی و ارائه دهنده تسهیلات که تمام اجزای تشکیل دهنده آن به هم مرتبط هستند، زمانی از رشد لازم برخوردار خواهد بود که تمام اجزاء آن به طور هماهنگ رشد کنند. بنابراین استقرار و اجرای مدیریت دانش در یک بانک برای تمام فعالیت های آن از جمله تهیه و مدیریت مجموعه، سازماندهی و پاسخگویی به نیازهای مشتریان بالفعل و بالقوه از راه دور  و نزدیک و یا خدمات پشتیبانی از آموزش، پژوهش و علم سنجی اجراء شود و سواد اجرای مدیریت دانش باید برای تک تک فعالیت های بانک کسب گردد.( کریمی ،1383).

 

عامل آخر که در واقع عامل مدیریتی است به فراهم کردن زمینه برای اجرای مدیریت دانش ربط دارد. عوامل یاد شده در بخش های پیشین تنها عاملهایی نیست که در صورت غلبه بر آن بتوان امیدوار بود که اجرای مدیریت دانش در بانک ها امکان پذیر گردد. به عبارت دیگر، تنها شناخت انواع دانش و باور به ضرورت توجه به این انواع و نیز بهره گیری از دانش جامع و گسترده که در  بانک ها وجود دارد موجب رشد و تحول در بانک ها نمی شود بلکه محیط بانکها و برخی ابزار ها و بسترهای زمینه ساز برای اجرای مدیریت دانش فراهم باشد این موارد برخی توانمندسازی های مدیریت دانش هستند که در متون از انها به عنوان عواملی که در پیوند با سایر عوامل، اجرای مدیریت دانش را امکانپذیر می کند یاد می شود(لی و چوی، 2010). از جمله این عوامل می توان به فرهنگ مشوق اشتراک دانش، توانمندی های بانکداران در پیشبرد فعالیت های پژوهشی ( شامل بررسی های مرتبط با شناسایی دانش در ذهن مشتریان)، دانش و توانمندی سازماندهی دانش، تعامل با یکدیگر و مشتریان، فنون ارتباط برای تبدیل دانش فردی به دانش جمعی و اطلاع رسانی در مورد دانش ثبت شده و دسترس پذیر ساختن دانش گردآوری و سازماندهی شده. همچنین دانش و توانمندی در راستای تبلیغ در مورد استفاده از این دانش توسط دیگران، سنجش چگونگی استفاده از آن و تأثیر آن در رشد فردی و سازمانی در بانک ها از دیگر عوامل مهم در این راستاست.

 

  با توجه به مطالب فوق و نقش مدیریت دانش در ارائه بهتر و مطلوب تر خدمات به مشتریان و همچنین با توجه به نقشی که در پرورش کارکنان خلاق و دانش محور در بانک ها دارد، سؤال اساسی این تحقیق آن است که چه عواملی بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی استان قم تأثیر گذارند؟ و به بیان دیگر نقش هر کدام از این عوامل در استقرار مدیریت دانش به چه میزان می باشد؟ و مدیریت دانش در بانک کشاورزی به چه نحو می تواند استقرار یابد و چگونه می توان از آن در جهت نظام مند نمودن فرآیندها و بهره برداری بهینه از مدیریت دانش استفاده نمود با توجه به اینکه تا کنون تحقیقی در این زمینه صورت نپذیرفته، لذا تحقیق حاضر انجام می گیرد.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده 1

فصل اول کلیات تحقیق

   1-1- مقدمه 3

   1-2- بیان مساله 4

   1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش 7

   1-4- اهداف تحقیق 9

     1-4-1- اهدف کلی .. 9

     1-4-2- اهداف جزئی 9

   1-5- سؤالات تحقیق 9

     1-5-1- سؤال اصلی 9

     1-5-2 سؤالات فرعی 9

   1-6- محدوده پژ وهش 10

   1-7 – تعاریف پژوهش 10

     1-7-1 – تعاریف مفهومی متغیرهای پژوهش 10

     1-7-2- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش 11

 

فصل دوم مبانی نظری تحقیق

   2-1- مقدمه 13

   2-2- دانش 13

   2-3- اطلاعات 14

   2-4- تفاوت اطلاعات و دانش 14

   2-5- طبقه‌بندی انواع دانش 15

     2-5-1- انواع دانش از نظر نوناكا 16

     2-5-2- انواع دانش از نظر نوناكا و تاكه‌اوچی 17

     2-5-3- انواع دانش از نظر وارنك و دیگران 17

     2-5-4- طبقه‌بندی انواع دانش از نظر فایر استون 18

     2-5-5- انواع دانش از نظر جورنا 18

     2-5-6 – انواع دانش از نظر بلاكر 19

     2-5-7- انواع دانش از نظر لیدنر و علوی 19

     2-5-8- انواع دانش از نظر ارسطو 19

     2-5-9- دانش اصلی و  دانش فرعی 20

   2-6- سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی 20

   2-7- جریان دانش 20

   2-8- فرآیند دانش 21

     2-8-1- در اختیار گرفتن دانش 21

     2-8-2- ذخیره‌سازی 21

     2-8-3- پردازش 21

     2-8-4- انتقال 21

   2-9- خصوصیات دانش 22

   2-10- منابع دانش 23

   2-11- دانش سازمانی 25

   2- 12- مفهوم مدیریت دانش 27

   2- 13- تاریخچه مدیریت دانش  29

   2-14- تئوری‌های مدیریت دانش 31

     2-14-1- تئوری مدیریت دانش جامع (CKMT) 31

     2-14-2- تئوری مدیریت دانش تیمی (TKMT) …32

     2-14-3- تئوری مدیریت دانش جامعه‌گرا 32

   2-15- هدف های مدیریت دانش 33

   2-16- عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی 33

     2-16-1- مردم و فرهنگ سازمانی 34

     2-16-2- فرایند 34

     2-16-3-  فناوری 34

   2-17- عوامل كلیدی موفقیت مدیریت دانش 34

   2-18- مدل‌های مدیریت دانش 37

     2-18-1- مدل عمومی دانش در سازمان 37

     2-18-2- مدل بویسوت 34

     2-18-3- مدل نوناكا 35

     2-18-4- مدل نوناکا و تاکه اوچی 40

     2-18-5- مدل فلاین 41

     2-18-6- مدل چو 42

     2-18-7- مدل استیو هالس 43

     2-18-8- مدل پیتر گوتشاک 44

     2-18-9- مدل لیانج 45

   2-19-  روش‌های دانش آفرینی در سازمان 47

     2-19-1- كسب دانش 47

     2-19-2-  اجاره دانش 47

     2-19-3- منابع متعهد 48

     2-19-4- هم جوشی 48

     2-19-5- تطابق 48

   2-20- چرخه‌ی مدیریت دانش 48

     2-20-1- نیاز به دانش 50

     2-20-2- توسعه و بهبود دانش 50

     2-20-3- توزیع و نشر دانش 51

     2-20-4- بهره‌برداری از دانش  51

     2-20-5- حفظ و ذخیره دانش 52

     2-20-6- ارزیابی دانش 52

   2-21- موانع و چالشهای مدیریت دانش 53

   2-22- پیشینه‌ تحقیق 57

     2-22-1- پژوهش‌های خارجی 57

     2-22-2- پژوهش‌های داخلی 58

   2-23- چارچوب نظری تحقیق 63

   2-24- مدل نظری تحقیق 68

 

فصل سوم روش شناسی تحقیق

   3-1- مقدمه  71

   3-2- روش تحقیق 71

   3-3- جامعه آماری و نمونه آماری 71

   3-4- روشهای گردآوری اطلاعات 72

   3-5- ابزار گردآوری اطلاعات 72

   3-6- روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات 73

     3-6-1- پایایی 73

     3-6-2- روایی 73

   3 -7- قلمرو پژوهش 74

     3 -7-1- متغیر مستقل 74

     3-7-2- متغیرهای وابسته 74

   3-8- فرضیه‌های تحقیق 75

   3-9- روش تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده ها 76

 

فصل چهارم یافته های تحقیق

   4-1- مقدمه 78

   4-2- آمار توصیفی 78

     4-2-1- سن 78

     4-2-2- جنس 79

     4-2-3- سطح تحصیلات 79

     4-2-4- سابقه خدمت 80

     4-2-5- سمت 80

     4-2-6- رتبه بندی گویه های فرهنگ سازمانی 81

     4-2-7- رتبه بندی گویه های منابع دانشی 82

     4-2-8- رتبه بندی گویه های تکنولوژی اطلاعات 84

     4-2-9- رتبه بندی گویه های حافظه سازمانی 85

     4-2-10- توصیف متغیر وابسته تحقیق (استقرار مدیریت دانش) 87

   4-3- آمار استنباطی 88

     4-3-1- مقایسه میانگین‌ها 88

       4-3-1-1- نتایج حاصل از آزمون کروسکال والیس 89

     4-3-2- تحلیل همبستگی 90

   4-4- تحلیل رگرسیون عوامل موثر بر استقرار موفق سیستم مدیریت دانش 92

 

فصل پنجم نتیجه گیری، بحث و پیشنهادها

   5-1- مقدمه 95

   5-2- نتایج آمار توصیفی 96

     5-2-1- رتبه بندی گویه های فرهنگ سازمانی 97

     5-2-2- رتبه بندی گویه های منابع دانشی 97

     5-2-3- رتبه بندی گویه های تکنولوژی اطلاعات 97

     5-2-4- رتبه بندی گویه های حافظه سازمانی 97

     5-2-5 – توصیف متغیر وابسته تحقیق (استقرار مدیریت دانش) 98

   5-3- نتایج مطالعات هبستگی 98

   5-4-1- تفاوت بین میانگین دانش و میانگین نگرش كارشناسان 99

   5-4-2- تحلیل رگرسیون عوامل موثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی 99

   5-5- پیشنهادها 100

منابع  و مأخذ 102

منابع فارسی: 102

منابع انگلیسی: 107

ضمائم و پیوست ها 109

ضمیمه الف: پرسشنامه تحقیق 110

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول(2-1) كاربرد انواع دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ (جورنا، 2001) 18

جدول (2-2) عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش 35

جدول (2-3) مدل SECL تعامل دانش نهفته و صریح نوناکا 40

جدول(2-4) چارچوب نظری تحقیق 63

جدول(3-1) تعداد مدیران، کارشناسان و کمک کارشناسان شاغل در بانک کشاورزی استان قم(جامعه آماری تحقیق). 72

جدول(3-2) ببخش های مربوط به قسمت اول و دوم پرسشنامه 72

جدول (3-3) مقدار آلفای کرونباخ برای قسمت های مختلف پرسشنامه 73

جدول (1-4) توزیع فراوانی گروه‌های سنی نمونه موردمطالعه  78

جدول (2-4) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب جنس 79

جدول (3-4) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سطح تحصیلات 79

جدول(4-4) توزیع فراوانی نمونه موردمطالعه برحسب سابقه خدمت پاسخگویان 80

جدول (5-4) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سمت شغلی پاسخگویان 80

جدول(6-4) رتبه بندی گویه های فرهنگ سازمانی مؤثر بر استقرار مدیریت دانش 81

جدول (7-4) رتبه بندی عوامل گویه های منابع دانشی تأثیر گذار بر استقرار مدیریت دانش 82

جدول (8-4) رتبه بندی رتبه بندی گویه های تکنولوژی اطلاعات تأثیر گذار بر استقرار مدیریت دانش 84

جدول(9-4) رتبه بندی گویه های حافظه سازمانی تأثیر گذار بر استقرار مدیریت دانش 86

جدول (10-4)توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب میزان استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی 87

جدول (11-4) استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی بر حسب جنسیت کارکنان 88

جدول (12-4) مقایسه میانگین بین استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی در رابطه بر حسب سن کارکنان 89

جدول (13-4) مقایسه میانگین استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی در رابطه با سابقه خدمت 89

جدول (14-4) مقایسه میانگین استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی در رابطه با سطح تحصیلات 90

جدول (15-4) همبستگی متغیر های تحقیق با متغیر وابسته استقرار موفق سیستم مدیریت دانش 92

جدول (16-4) ویژگی های مدل رگرسیونی، عوامل موثر بر استقرار موفق سیستم مدیریت دانش 92

جدول (17-4) ضرایب مدل رگرسیونی، عوامل موثر بر استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی 93

 

 

 

 

 

 

 

مبانی نظری شناسایی نظام اخلاقی نخبگان علمی کشور و علل تاثیرگذار بر آن و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن

مبانی نظری شناسایی نظام اخلاقی نخبگان علمی کشور و علل تاثیرگذار بر آن و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن شاخص اخلاق عملی نظریه های علمی اخلاق مبانی نظری نظام اخلاقی نخبگان علمی مبانی نظری نظام ‌های اخلاقی دینی و دنیوی…

بررسی عوامل کودک آزاری و پیامدها و آثار آن

بررسی عوامل کودک آزاری و پیامدها و آثار آن عوامل کودک آزاری عوامل کودک آزاری در ایران عوامل خانوادگی کودک آزاری عوامل اجتماعی کودک آزاری عوامل موثر بر کودک آزاری پیامدهای کودک آزاری کودک آزاری و پیامدهای آن پایان نامه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سرمایه فکری

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سرمایه فکری مبانی نظری سرمایه فکری دانلود مبانی نظری سرمایه فکری پیشینه تحقیق سرمایه فکری ادبیات نظری سرمایه فکری فصل دوم پایان نامه سرمایه فکری مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه فکری ادبیات و…

پرسشنامه بررسی تاثیر رویکرد استراتژیک بر مدیریت فرآیند کسب و کار در عملکرد مالی و غیر مالی

پرسشنامه بررسی تاثیر رویکرد استراتژیک بر مدیریت فرآیند کسب و کار در عملکرد مالی و غیر مالی پرسشنامه رویکرد استراتژیک پرسشنامه مدیریت فرآیند کسب و کار پرسشنامه عملکرد مالی و غیر مالی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی…

پرسشنامه شناسایی و اولویت بندی مزیتهای رقابتی بر اساس مدل الماس رقابت ملی پورتر

پرسشنامه شناسایی و اولویت بندی مزیتهای رقابتی بر اساس مدل الماس رقابت ملی پورتر پرسشنامه مزیتهای رقابتی پرسشنامه مدل الماس رقابت ملی پورتر پرسشنامه شناسایی مزیتهای رقابتی پرسشنامه اولویت بندی مزیتهای رقابتی پرسشنامه مزیتهای رقابتی بر اساس مدل الماس رقابت…

بررسی علل و عوامل فساد اداری در ایران و راهکارهای مبارزه با آن

بررسی علل و عوامل فساد اداری در ایران و راهکارهای مبارزه با آن مبارزه با فساد اداری فساد اداری در سازمانهای دولتی مبارزه با فساد اداری در ایران راهکارهای مبارزه با فساد اداری شیوه های مبارزه با فساد اداری راهکار…

مقاله اثرات هارمونیک‌ها

مقاله اثرات هارمونیک‌ها اثرات هارمونیک‌ سیستم‎های برق جریان هارمونیکی دانلود مقاله اثرات هارمونیک‌ها سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق رشته برق خرید…

پرسشنامه ارائه الگوی مناسب استراتژیک تغییر و استفاده از آن برای افزایش عملکرد

پرسشنامه ارائه الگوی مناسب استراتژیک تغییر و استفاده از آن برای افزایش عملکرد مدیریت استراتژیك تغییر موضوعات تغییر در سطح استراتژیك ارائه الگوی مناسب استراتژیک تغییر افزایش عملکرد با استراتژیک تغییر پرسشنامه مدیریت استراتژیك تغییر پرسشنامه موضوعات تغییر در سطح…

پروژه مالی رشته حسابداری با عنوان شرکت گسترش انفورماتیک ایران

پروژه مالی رشته حسابداری با عنوان شرکت گسترش انفورماتیک ایران شرکت گسترش انفورماتیک ایران دانلود پروژه مالی شرکت گسترش انفورماتیک ایران دانلود پروژه مالی رشته حسابداری دانلود پروژه مالی پروژه مالی شرکت گسترش انفورماتیک ایران رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ارزیابی عملکرد
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد ادبیات نظری ارزیابی عملکرد فصل دوم پایان نامه ارزیابی عملکرد مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد ادبیات و مبانی…

  • طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند پروژه سد مخزنی دویرج
  • طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند پروژه سد مخزنی دویرج دیوار آب بند طرح اختلاط بتن پلاستیک سد مخزنی دویرج طرح اختلاط بتن پلاستیک دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته عمران طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند پروژه سد…

  • توسعه پايدار و ابعاد آن در تدوین خطی مشی گذاری محیط زیست
  • توسعه پايدار و ابعاد آن در تدوین خطی مشی گذاری محیط زیست توسعه پايدار و ابعاد آن در تدوین خطی مشی گذاری محیط زیست رفتن به سایت اصلی هدف از این تحقیق بررسی توسعه پايدار و ابعاد آن در تدوین…

  • پرسشنامه رابطه سطح توانمندسازی کارکنان با غنی سازی شغل
  • پرسشنامه رابطه سطح توانمندسازی کارکنان با غنی سازی شغل پرسشنامه تواتمند سازی پرسشنامه غنی سازی شغل پرسشنامه رابطه توانمندسازی کارکنان با غنی سازی شغل پرسشنامه سطح توانمند سازی کارکنان پرسشنامه سطح توانمند سازی کارکنان در سازمان پرسشنامه غنی سازی شغل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک مبانی نظری کارت عابر بانک دانلود مبانی نظری کارت عابر بانک دانلود پیشینه تحقیق کارت عابر بانک پیشینه تحقیق کارت عابر بانک ادبیات نظری کارت عابر بانک فصل دوم پایان نامه کارت…

  • پروژه رشته طراحی و ایجاد صنایع با عنوان کفپوش پی وی سی
  • پروژه رشته طراحی و ایجاد صنایع با عنوان کفپوش پی وی سی pvc کامپوزیت مصنوعی کفپوش پی وی سی صنایع شیمیایی و پتروشیمی دانلود پروژه رشته طراحی و ایجاد صنایع خرید پروژه رشته طراحی و ایجاد صنایع سیستم همکاری در…

  • کارآموزی حسابداری شرکت ساختمانی
  • کارآموزی حسابداری شرکت ساختمانی دانلود گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی حسابداری دانلود کارآموزی حسابداری دانلود کارآموزی شرکت ساختمانی دانلود کارآموزی حسابداری شرکت ساختمانی دانلود گزارش کارآموزی حسابداری شرکت ساختمانی رفتن به سایت اصلی دانلود گزارش کارآموزی حسابداری شرکت ساختمانی  …

  • ازدیاد برداشت نفت با تزریق گاز و نقش گسل در آن
  • ازدیاد برداشت نفت با تزریق گاز و نقش گسل در آن ازدیاد برداشت از مخازن ازدیاد برداشت از مخازن نفتی ازدیاد برداشت نفت چیست ازدیاد برداشت از مخازن نفت به روش تزریق گاز ازدیاد برداشت نفت در ایران دانلود مقاله…

  • ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی:اداره کل مالیاتی شهر سنندج)
  • ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی:اداره کل مالیاتی شهر سنندج) ارزیابی عملكرد كارت امتیازی متوازن داراییهای نامشهود ارزیابی عملکرد امور مالیاتی ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل BSC ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر…

  • مقاله زن در اسلام
  • مقاله زن در اسلام مضرات بی حجابی آزاد شدن زنان بوسیلة اسلام دانلود مقاله زن در اسلام سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه خرید پروژه و پایان…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازمان یادگیرنده
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازمان یادگیرنده مبانی نظری سازمان یادگیرنده پیشینه سازمان یادگیرنده دانلود مبانی نظری سازمان یادگیرنده پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده ادبیات نظری سازمان یادگیرنده فصل دوم پایان نامه سازمان یادگیرنده مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصاد
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصاد مبانی نظری متغیرهای کلان اقتصادی ادبیات و مبانی نظری متغیرهای کلان اقتصادی پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصادی دانلود پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصادی دانلود مبانی نظری متغیرهای کلان اقتصادی فصل دوم پایان…

  • بررسی حالت خمیری در سازه ها
  • بررسی حالت خمیری در سازه ها جریان خمیری در فلزات تحلیل پلاستیک یک سازه محاسبه ارتجاعی ساختمانهای فلزی دانلود پایان نامه مهندسی عمران بررسی حالت خمیری در سازه ها رفتار خمیری سازه محاسبه ارتجاعی سازه رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • پروپوزال سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر
  • پروپوزال سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر گرافولوژی فارسی تحلیل شخصیت با دست خط گرافولوژی فارسی با استفاده از درخت تصمیم بررسی شخصیت فرد بر اساس دستنوشته فارسی بررسی خصوصیات فردی بر اساس دستنوشته فارسی گرافولوژی دست نوشته…

  • مبانی نظری بررسی عوامل موثر بر بحران های بانکی در ایران
  • مبانی نظری بررسی عوامل موثر بر بحران های بانکی در ایران تقاضای پول بحران های بانکی رابطه بحران های بانکی و تقاضای پول دانلود مبانی نظری تقاضای پول دانلود مبانی نظری بحران های بانکی اثر بحران های بانکی بر تقاضای…

  • مبانی نظری بررسی مقایسه ای الگوهای تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها با روش فازی
  • مبانی نظری بررسی مقایسه ای الگوهای تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها با روش فازی ارزیابی عملکرد مالی شرکت ارزیابی عملکرد مالی سازمان ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکتها ارزیابی عملکرد مالی با رویکرد فازی ارزیابی…

  • نقش MIS در برنامه ریزی تولیدی شركتها
  • نقش MIS در برنامه ریزی تولیدی شركتها MIS برنامه ریزی سیستم اطلاعات سیستم اطلاعات مدیریت سیستم برنامه‌ریزی تولید برنامه ریزی و تحلیل سیستمها دانلود پایان نامه مهندسی صنایع نقش MIS در برنامه ریزی تولیدی شركتها دانلود پایان نامه رشته صنایع…

  • پروپوزال رابطه انعطاف‌ پذیری کنشی کیفیت روابط زناشویی و صمیمیت با سازگاری زناشویی دانشجویان متاهل
  • پروپوزال رابطه انعطاف‌ پذیری کنشی کیفیت روابط زناشویی و صمیمیت با سازگاری زناشویی دانشجویان متاهل رابطه انعطاف‌ پذیری کنشی کیفیت روابط زناشویی سازگاری زناشویی صمیمیت زناشویی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی پروپوزال روانشناسی پروپوزال آماده روانشناسی عمومی رفتن به سایت اصلی…

  • بررسی جرم سرقت و جرم شناسی آن
  • بررسی جرم سرقت و جرم شناسی آن جرم شناسی سرقت عوامل موثر بر سرقت راههای پیشگیری از سرقت تحقیق در مورد سرقت علل و انگیزه سرقت بررسی علل و انگیزه سرقت پایان نامه سرقت دانلود پایان نامه عوامل موثر بر…

  • ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش
  • ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش ادبیات نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش دانلود پیشینه تحقیق مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق استقرار مدیریت دانش مبانی نظری…

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *