ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش
ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش
مدیریت دانش
زیرساخت های مدیریت دانش
پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
زیرساختهای مورد نیاز پیاده سازی مدیریت دانش
هدف از پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
پیاده سازی مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی
وضعیت دستگاه های اجرایی برای پیاده سازی مدیریت دانش
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش
چکیده
در این پژوهش به بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش پرداخته شد.
ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادهها یک پرسش نامه ۳۶ سوالی بود که وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش را در سه زیرساخت فرهنگ سازمانی، فرایندهای مدیریت دانش و فناوری اطلاعات می سنجید. این پژوهش تعداد ۲۸ دستگاه ستادی استان را مورد مطالعه قرار داد . طبق آمار رسمی دستگاه های فوق الذکر تعداد جامعه آماری ۲۳۱۱ نفر بود که از این تعداد و با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان نمونه آماری ۳۳۱ نفر به دست آمد که در نهایت با توزیع پرسش نامه بیشتر تعداد ۳۹۰ پرسش نامه قابل استفاده جمع آوری گردید.
نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد که پرسش نامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. به منظور روایی سنجی نیز از روایی محتوا و صوری استفاده و روایی پرسش نامه به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی مانند تی استیودنت و آزمون واریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که همه ۲۸ دستگاه مورد مطالعه از وضعیت مطلوبی در زمینه زیرساخت ها برخوردار هستند. نتایج حاصل از رتبه بندی دستگاه ها نیز نشان داد که به صورت کلی سازمان انتقال خون بالاترین و اداره راه و شهرسازی جنوب پایین ترین رتبه را در زیرساخت های مدیریت دانش دارا هستند.
در نهایت نیز پیشنهاداتی مانند بهبود فرهنگ تسهیم دانش، توسعه سیستم ارزیابی و سازماندهی دانش و چند پیشنهاد عملیاتی و کاربردی دیگر برای بهبود وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش ارایه گردید.
کلمات کلیدی:
مدیریت دانش
فرهنگ سازمانی
فناوری اطلاعات
فرایندهای مدیریت دانش
زیرساخت های مدیریت دانش
مقدمه
عصر حاضر، عصر اقتصاد دانش محور نامیده شده است. در این دوران توجه مدیران سازمانها بیشتر به مقولههایی همچون دانش و خلاقیت جلب شده است و در پی آن انسانهای دانشگرا نسبت به انسان های عملگرا اهمیت بیشتری پیدا كردهاند. صاحبنظران معتقدند دهه 80 دهه جنبش كیفیت و دهه 90 دهه مهندسی مجدد بوده است و دهه كنونی دهه مدیریت دانش است. به گفته پیتر دراكر چالش 50 سال اول هزاره سوم بهرهوری دانش در سازمانهاست كه جز با مدیریت درست و مؤثر آن امكانپذیر نیست (افرازه، 1386). از اینرو جای تعجب ندارد كه دانش قواعد قدیمی مربوط به رقابت و استراتژی را دگرگون كرده است، بهطوریكه پایه و اساس اقتصادهای صنعتی از منابع مادی به سمت داراییهای فكری سوق داده شده است. این امر محققان را بر آن داشته است تا درباره چگونگی مدیریت این سرمایه ارزشمند تحقیق كنند.
علیرغم تحقیقات قابل توجهی که تاکنون در حوزه مدیریت دانش صورت گرفته است، کمتر پژوهشی بهطور جامع به بررسی کلیه مولفههای زیر ساختی مدیریت دانش پرداخته است. لذا این تحقیق سعی دارد تا مولفههای مربوط به زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش را بهطور جامع و یکپارچه در بین دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این فصل قصد داریم تا اهمیت، سوالات پژوهشی و مسیر انجام تحقیق را به اختصار تبیین نموده تا تصویری کلّی از آن حاصل گردد.
1-2- بیان مسأله تحقیق
الزامات مدیریت دانش، سازوكاری است كه سازمان از طریق آن دانش را مدیریت می كند و افراد در بخش های متفاوت آن، دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم می كنند، به طوری كه اعضا بتوانند از آن دانش به طور كاملاً اثربخش استفاده كنند. این زیرساخت باعث می شود، فرآیندهای ضروری دانش با حداكثر كارآیی صورت گیرند، از فناوری ها اعم از سخت افزار و نرم افزار كارآمدتر استفاده شود و خلق، تسهیم و به كارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیرساخت، چیزی جز جریان دادن دانش در رگ-های فرآیندهای كاری سازمان نیست. الزامات مدیریت دانش شامل الزامات فرهنگی، الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوری اطلاعات می باشد.
یك زیرساخت قوی دانش بر اساس مبانی قوی ایجاد می شود و این مبانی به استفاده كامل از دانش می انجامد. در این میان، مدیریت دانش بر افراد و تعاملات آنها تمركز دارد. خلق و تسهیم دانش، حاصل تعاملات انسان ها در حین كار است، لذا در مدیریت دانش ابتدا باید افراد را به اطلاعات مرتبط كرد. این ارتباط شامل فرایندها و تشویق لازم است؛ نه صرفاً برای ایجاد اعتماد و استفاده از اطلاعات موجود، بلكه به دنبال آن، برای سهیم شدن در منبع جهانی اطلاعات. سپس افراد باید با هم مرتبط شوند. آنها باید قادر به یافتن یكدیگر بوده و در مورد درخواست و دریافت كمك و انتشار تجاربشان راحت باشند. این كار به آنان این احساس را می دهد كه خود را همواره در تحقق اهداف استراتژیك سازمان سهیم ببینند.
مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده ها اشتباه كرد. مدیریت داده ها بر فرآیند و فناوری تمركز دارد، در حالی كه اركان مدیریت دانش، افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریك مساعی سریع و اثربخش است. بدون مدیریت داده ها، مدیریت دانش موفق نخواهد بود. پیوند دادن این دو، نیازمند تعهد به فرهنگ تسهیم دانش است. سازمان برای رسیدن به این منظور چاره ای جز سرمایه گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ مطلوب سازمانی ندارد. بدون آنكه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعالیت های فعلی دانش را بپذیرند، زیرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنین، بدون داشتن یك زیرساخت فناوری كه به اندازه كافی برای پشتیبانی فعالیت های دانش قوی باشد، زیرساخت دانش عمل نمی كند و تا زمانی كه فرآیندهای مبتنی بر دانش نباشند نیز، مدیریت دانش دارای زیرساخت مناسبی برای عمل نخواهد بود(سیوان ، ۲۰۰۰). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبدیل اطلاعات به دانش و نهایتاً به كار یا خروجی مشخص دارای ارزش افزوده، حاكی از آن است كه تنوع، خلاقیت، نوآوری و دانش محور شدن سازمان ها، انتخابی اجتناب ناپذیر برای سازمان های قرن بیست ویكم خواهد بود(میشل و رایس ، ۲۰۰۷).
همان گونه که بیان شد مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی می باشد که این مبانی منجر به استفاده کامل از دانش می گردند. این تحقیق نیز با مفروض داشتن این سه عامل در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل در سازمان های مورد مطالعه جهت استقرار مدیریت دانایی و نیز رتبه بندی آنها به منظور توجه و تقویت عوامل ضعیف تر می باشد. لذا با توجه به اهمیت بحث الزامات و زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش، سوال اساسی تحقیق حاضر این است که دستگاه های اجرایی ستادی در استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های مدیریت دانش در چه سطحی هستند؟ رتبه بندی آنها به چه صورتی است؟
و راهکارهای بهبود وضعیت این سازمان ها در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش کدامند؟
فهرست مطالب
فصل اوّل: کلیّات پژوهش 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله تحقیق 2
1-3- اهداف پژوهش 4
1-4-ضرورت انجام تحقیق 4
1-5- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی) 6
1-5-1-سؤال اصلی 6
1-5-2- سؤالات فرعی 6
1-6- قلمرو تحقیق 6
1-6-1- قلمرو موضوعی 6
1-6-2- قلمرو مکانی 7
1-6-3- قلمرو زمانی 7
1-7- روش تحقیق 7
1-8- شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق 8
1-8-1- زیر ساخت مدیریت دانش 8
1-8-2-فرهنگ سازمانی 8
1-8-3- فرآیندهای دانش 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 9
2-1-مقدمه 10
2-2- مدیریت دانش 10
2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش 11
2-3-1- دانش چیست؟ 11
2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش 15
2-3-3- عناصر دانش 16
2-3-4- ویژگی های دانش 19
2-3-5-انواع دانش 22
2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا 22
2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا 23
2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ 24
2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش 25
2-3-5-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش 26
2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26
2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27
2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29
2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31
2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32
2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33
2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37
2-4-6-1-تولید دانش 37
2-4-6-2-جمعآوری دانش 42
2-4-6-3- الگوبرداری 44
2-4-6-4- دستهبندی دانش 46
2-4-6-5- ذخیره دانش 46
2-4-6-6- انتشار دانش 50
2-4-6-7- بکارگیری دانش 54
2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54
2-5- مدلهای مدیریت دانش 55
2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55
2-5-2- مدل نوناكا 57
2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59
2-5-4- مدل رن جانستون 61
2-5-5- مدل ادل و گراسیون 62
2-5-6- مدل استیوهالس 64
2-5-7- مدل ایجاد و كاربرد دانش ویگ 65
2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان كروگ و روس (1995) 70
2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو 70
2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست 73
2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75
2-6- زیرساختهای مدیریت دانش 77
2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات) 78
2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی 80
2-6-3- حمایت مدیریت 82
2-6-4-حس تعلق سازمانی 83
2-6-5- مشاركت در تصمیم گیری 83
2-6-6- عامل مدیریتی 83
2-6-7- فناوریهای مدیریت دانش 84
2-6-8- مدیریت محتوا 85
2-6-9- طبقه بندی دانش 87
2-6-10- گروه افزار 87
2-6-11- گروه های تسهیم تجربه آن لاین 89
2-6-12- پورتال های سازمانی 90
2-6-13- تحلیل و طراحی شبكه اجتماعی(اس. ان. ای) 92
2-6-14- یادگیری الكترونیك 93
2-6-15- داستان گویی و حكایات 94
2-6-16- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش 94
2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده 95
2-6-18- تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 96
2-6-18- سیستمهای خبره 98
2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 99
2-7-1- فرهنگ سازمانی 100
2-7-1-1-حمایت مدیریت 102
2-7-1-2-حس تعلق سازمانی 102
2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری 102
2-7-2-فرآیندهای دانش 103
2-7-2-1-پردازش دانش 103
2-7-2-2- انتقال دانش 104
2-7-2-3- تسهیم دانش 104
2-7-3- نظام فناوری اطلاعات 105
2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی 106
2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات 106
2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات 107
2-8- پیشینه پژوهش 107
2-9- جمع بندی 109
فصل سوّم: روش پژوهش 110
3-1- مقدمه 111
3-2- روش تحقیق 111
3-3- فرآیند تحقیق 112
3-3-1-مطالعه ای جامع بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش صورت گرفته بر روی مفاهیم مدیریت دانش و زیرساخت های مدیریت دانش 112
3-3-2- شناسایی شاخص های مربوط به زیرساخت های مدیریت دانش 112
3-3-3- جمعآوری دادههای تحقیق 112
3-3-4- تحلیل دادههای تحقیق 112
3-4- جامعه آماری 113
3-5- نمونه آماری 114
3-6-مدل مفهومی تحقیق 114
3-7- روش گردآوری داده ها 115
3-8- روایی پرسشنامه 119
3-9- پایایی پرسشنامه 119
3-10- روش ها و تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها 121
3-11- جمع بندی 121
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل نتایج پژوهش 123
4-1- مقدّمه 124
4-2- یافته های توصیفی 124
4-3- یافتههای استنباطی 128
۴-۴- جمع بندی 177
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش 178
5-1-مقدمه 179
5-2- مروری مختصر بر بیان مسأله 179
5-4- پیشنهادات کاربردی 186
۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 186
6-5- محدودیت های تحقیق 187
منابع و ماخذ 188
فهرست جدولها
جدول 2-1: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 24
جدول 2-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش 29
جدول 2-3 : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار كار (جانستون، 2000) 61
جدول 2-4: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونیسازی (ویگ، 1993) 66
جدول 2-5: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، 1993) 68
جدول 2-6: مدل دانش بویست (1987) 75
جدول 2-7: اهداف و نیازمندیهای پورتال دانش سازمانی 91
جدول 2-8: طبقهبندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مكان همكاری افراد (رائو، 2005) 96
جدول 2-9: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، 2005) 97
جدول 2-10: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناكا و تاگوچی، 2001) 98
جدول 3-1: جدول نمونه گیری مورگان 116
جدول ۳-۲: ابعاد و گویه های پرسش نامه تحقیق 121
جدول 4-1 داده های مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان 124
جدول 4-2 داده های مربوط به مشخصات سابقه خدمت………… 125
جدول 4- 3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 126
جدول 4-4 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب پست سازمانی 127
جدول 4-5 آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای پرسشنامه 128
جدول 4-6 یافته های برآمده از فرضیه 1ارزیابی وضعیت عوامل زمینه ای در پیاده سازی مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 129
جدول 4-7 یافته های برآمده از فرضیه 1بررسی و ارزیابی وضعیت شاخص های مولفههای فرایندهای مدیریت دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 130
جدول 4-8 یافته های برآمده از فرضیه 2 بررسی و ارزیابی وضعیت خلق و كسب دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان
جدول 4-9 یافته های برآمده از فرضیه 3 بررسی و ارزیابی وضعیت ارزیابی و سازماندهی دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 132
جدول 4-10 یافته های برآمده از فرضیه 4 بررسی و ارزیابی وضعیت به اشتراك گذاری دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 133
جدول 4-11 یافته های برآمده از فرضیه 5 بررسی و ارزیابی وضعیت به كارگیری دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 134
جدول 4-12 یافته های برآمده از فرضیه 6 بررسی و ارزیابی وضعیتشاخص-های الزام فنیبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 135
جدول 4-13 یافته های برآمده از فرضیه 7 بررسی و ارزیابی وضعیتسیستم های اطلاعاتی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 136
جدول 4-14 یافته های برآمده از فرضیه 8 بررسی و ارزیابی وضعیت فرآیندهای كسب اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 137
جدول 4-15 یافته های برآمده از فرضیه 9 بررسی و ارزیابی وضعیت مدیریت فناوری اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 138
جدول 4-16 یافته های برآمده از فرضیه 10 بررسی و ارزیابی وضعیتشاخص های الزام فرهنگیبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 139
جدول 4-17 یافته های برآمده از فرضیه 11 بررسی و ارزیابی وضعیت مشاركت در تصمیم گیری برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 140
جدول 4-18 یافته های برآمده از فرضیه 12 بررسی و ارزیابی وضعیت حس تعلق سازمانی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 141
جدول 4-19 یافته های برآمده از فرضیه 13 بررسی و ارزیابی وضعیت حمایت مدیریت برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 142
جدول 4-20 یافته های برآمده از فرضیه 14 بررسی و ارزیابی وضعیت اعتمادبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 143
جدول 4-21 یافته های برآمده از فرضیه 15 بررسی و ارزیابی وضعیت تناسب مدیریت دانشبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان
جدول 4-22 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با زیرساختهای مدیریت دانش 145
جدول 4-23 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهای مدیریت دانش 147
جدول 4-2۴ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان عامل فناوری 149
جدول 4-2۵ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان عامل فرهنگی 151
جدول 4-2۶ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهای خلق و كسب دانش 153
جدول 4-2۷ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهایارزیابی و سازماندهی دانش 155
جدول 4-۲۸ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهای به اشتراك گذاری دانش 157
جدول 4-۲۹ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فراِیندهای به كارگیری دانش 159
جدول 4-3۰ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان سیستم های اطلاعاتی 161
جدول 4-3۱ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان فرآیندهای كسب اطلاعات 163
جدول 4-3۲ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان مدیریت فناوری اطلاعات 165
جدول 4-3۳ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان مشاركت در تصمیم گیری 166
جدول 4-3۴ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان حس تعلق سازمانی 169
جدول 4-3۵ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان حمایت مدیریت 171
جدول 4-3۶ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان اعتماد 173
جدول 4-3۷ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه دستگاهههای اجرایی با میزان تناسب مدیریت دانش 175
جدول 4-۳۸ خروجی آزمون فریدمن برای اولویت بندی متغیرهای تاثیرگذار 176
جدول 4-۳۹ آزمون فریدمن برای تعیین اولویت متغیرهای تاثیرگذار بر میزان زیرساخت های مدیریت دانش 177
جدول 5-1 وضعیت دستگاه های مورد مطالعه در زیرابعاد مروبط به زیرساخت های مدیریت دانش 181
جدول 5-2 مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش 183
جدول ۵-۳ مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زیر ابعاد زیرساخت های مدیریت دانش 184
فهرست شکلها
شکل 2-1: سلسله مراتب دانش 12
شکل 2-2: چرخه مدیریت دانش 37
شکل 2-3: چرخه تولید دانش 39
شکل 2-4: مدل عمومی دانش در سازمان 56
شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش 58
شکل 2-6: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، 2001) 59
شکل 2-7: سلسله مراتب اشكال دانش (ویگ، 1993) 69
شکل 2-8: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (1998) 73
شکل 2-9: مدل مدیریت دانش (بویست، 1998) 74
شکل 2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشكیلدهنده (پرابست و همكاران، 2000) 77
شکل 2-11: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100
فهرست نمودارها
نمودار 2-1: مدل مبتنی بر فرایندها و فراهم كنندههای مدیریت دانش (اودل و گرایسون، 1998) 62
نمودار 2-2 : مدل مبتنی بر فرایندهای دانش (هالس، 2001) 64
نمودار 3-1: فرآیند تحقیق 113
نمودار3-2: مدل مفهومی پژوهش 115
نمودار 4-1: داده های مربوط به جنسیّت پاسخ دهندگان 124
نمودار 4-2: داده های مربوط به مشخصّات سابقه خدمت…………………. 125
نمودار 4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 126
نمودار 4-4توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب پست سازمانی 127
پرسشنامه ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش
پرسشنامه ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه زیرساخت های مدیریت دانش پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان پرسشنامه زیرساختهای مورد نیاز پیاده سازی مدیریت دانش پرسشنامه پیاده سازی مدیریت…
بررسی نظریه برچسب زنی با نگاه به منابع اسلامی
بررسی نظریه برچسب زنی با نگاه به منابع اسلامی نظریه برچسب زنی مقاله نظریه برچسب زنی محورهای اصلی نظریه برچسب زنی نظریه برچسب زنی در منابع اسلامی راهکارهای پیشگیری از برچسب زنی نظریه برچسب زنی در جرم شناسی نظریه برچسب…
بررسی موانع حقوقی ارجاع اختلافات در قراردادهای دولتی به داوری
بررسی موانع حقوقی ارجاع اختلافات در قراردادهای دولتی به داوری داوری قراردادهای دولتی ابهامات داوری در قراردادهای دولتی ارجاع اختلافات در قراردادهای دولتی به داوری مراجع پیش بینی شده در شرایط عمومی پیمان نهاد داوری در قرارداد های اداری داوری…
آثار وضعی و تکلیفی تغییرجنسیت در حقوق ایران
آثار وضعی و تکلیفی تغییرجنسیت در حقوق ایران تغییرجنسیت مهریه نفقه عدّه ارث سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق حقوق رفتن به سایت اصلی آثار…
پروپوزال و طرح تفصیلی ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند
پروپوزال و طرح تفصیلی ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند شرکت پارس خزر خلق و نگهداری ارزش ویژه برند تاثیر فعالیت های ترفیع بر خلق و…
بررسی مقایسه ای محاربه با بغی و تروریسم
بررسی مقایسه ای محاربه با بغی و تروریسم مقایسه محاربه با بغی مقایسه محاربه با تروریسم بررسی مقایسه ای محاربه با بغی و تروریسم اصطلاح محاربه از دیدگاه فقیهان امامیه و اهل سنت محاربه در قانون مجازات اسلامی 1392 محاربه…
خلاصه حسابرسی پیشرفته ونداای . والاس
خلاصه حسابرسی پیشرفته ونداای . والاس خلاصه حسابرسی پیشرفته ونداای . والاس رفتن به سایت اصلی خلاصه حسابرسی پیشرفته ونداای . والاس شامل 10 فصل کامل مناسب برای جمع بندی امتحان پایان ترم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس 2
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس 2 مبانی نظری عزت نفس مباني نظري عزة نفس مبانی نظری درباره عزت نفس مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس مبانی نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس و خودپنداره پیشینه عزت نفس…
عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران
عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران مدیریت دانش در دانشگاه تهران وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران استقرار مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه…
پروپوزال بکارگیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در سازمان برق پروپوزال erp پروپوزال برنامه ریزی منابع سازمانی پروپوزال پیاده سازی erp در سازمان مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی ERP در صنعت تولید برق پروپوزال روش پیاده سازی ERP در…
مبانی نظری ارزیابی میزان مهارت مدیریت زمان در افراد 12 تا 30 ساله و ارائه راهکارهایی برای تقویت آن مبانی نظری مدیریت زمان مبانی نظری مهارت مدیریت زمان مهارت مدیریت زمان جوانان مهارت مدیریت زمان نوجوانان میزان مهارت مدیریت زمان…
بررسی حالت خمیری در سازه ها جریان خمیری در فلزات تحلیل پلاستیک یک سازه محاسبه ارتجاعی ساختمانهای فلزی دانلود پایان نامه مهندسی عمران بررسی حالت خمیری در سازه ها رفتار خمیری سازه محاسبه ارتجاعی سازه رفتن به سایت اصلی دانلود…
مجموعه تست های استانداردهای حسابداری مجموعه تست های استانداردهای حسابداری رفتن به سایت اصلی مجموعه تست های استانداردهای حسابداری به تعداد 107 صفحه pdf تست های مربوط به 32 استاندارد حسابداری مناسب اساتید و دانشجویان ارشد رشته حسابداری
بررسی تغییر پارامترها بر تداخل پایدارساز سیستم قدرت و دینامیکی پایداری پایداری دینامیکی بررسی تغییر پارامترها بر تداخل پایدارساز سیستم قدرت و دینامیکی پایداری طراحی پایدارساز مقاوم برای سیستم قدرت طراحی پایدارساز مقاوم پایدار كننده های سیستم قدرت طراحی پایدار…
دانلود مقاله رشته حقوق با عنوان سرقفلی دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقالات حقوق دانلود مقالات حقوقی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل فروشگاه فایل اجاره حق سرقفلی حق كسب پیشه و تجارت رفتن به…
گفتمان فقهی و جرم انگاری در حوزة جرائم علیه امنیت ملت و دولت جرم انگاری فقه سیاسی جرائم علیه امنیت ملت جرائم علیه امنیت دولت محاربه و افساد فیالارض بغی دانلود مقاله کارشناسی ارشد حقوق با عنوان گفتمان فقهی و…
نظریه های انگیزشی و راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان با تاکید بر پیشرفت تحصیلی انگیزش پیشرفت تحصیلی انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عوامل موثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی تاثیر انگیزش بر پیشرفت تحصیلی رابطه انگیزش…
ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش پایان نامه فرهنگ سازمانی پایان نامه مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در ارتش رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در نیروهای مسلح رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده…
تحقیق جامع و کامل اصل رفاه اجتماعی و نقش و تأثیر آن در حقوق با تأکید برحقوق سردفتری دانلود تحقیق اصل رفاه اجتماعی و نقش و تأثیر آن در حقوق با تأکید برحقوق سردفتری رفاه اجتماعی در اسلام شاخصهای رفاه…
پایان نامه کارشناسی الهیات و معارف اسلامی با عنوان احتجاج و روشهای ادبی آن در قرآن احتجاج انواع احتجاج مخاطبین احتجاج روشهای ادبی احتجاج دانلود پایان نامه کارشناسی الهیات و معارف اسلامی با عنوان احتجاج و روشهای ادبی آن در…
مبانی نظری سنجش میزان کارایی شرکت بیمه با وجود ضریب خسارت ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در شرکت بیمه ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد بیمه با DEA ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل…
صورخیال در ادبیات فارسی با تاکید بر شاهنامه فردوسی شاهنامه فردوسی صورخیال در شاهنامه فردوسی جلوه رنگها در شاهنامه مجاز در شاهنامه تشبیه در شاهنامه استعاره در شاهنامه صورخیال در ادبیات فارسی با تاکید بر شاهنامه فردوسی دانلود پایان نامه…
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی نقد فروغ فرخزاد با تکیه بر ناگفته هایی از زندگی ، اندیشه و آثار او پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی نقد فروغ فرخزاد با تکیه بر ناگفته هایی از زندگی ،…
ارائه مدلی برای پیش بینی مصرف دارو با استفاده از الگوریتم های پیش بینی افزایش بهره وری مالی داروخانه با داده کاوی بهینه سازی خرید دارو با داده کاوی پیش بینی مصرف دارو با داده کاوی استفاده از روشهای داده…
پرسشنامه استاندارد سنجش اعتماد اجتماعی صفاری نیا و شریف پرسشنامه استاندارد اعتماد اجتماعی دانلود پرسشنامه استاندارد اعتماد اجتماعی پرسشنامه اعتماد اجتماعی دانلود پرسشنامه اعتماد اجتماعی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه استاندارد سنجش اعتماد اجتماعی صفاری نیا و…
مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب مرگ مبانی نظری اضطراب مرگ پیشینه اضطراب مرگ دانلود مبانی نظری اضطراب مرگ پیشینه تحقیق اضطراب مرگ ادبیات نظری اضطراب مرگ فصل دوم پایان نامه اضطراب مرگ مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب مرگ…
مقاله اثرات هارمونیکها اثرات هارمونیک سیستمهای برق جریان هارمونیکی دانلود مقاله اثرات هارمونیکها سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق رشته برق خرید…
بررسی مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری الگوی تدریس فرایند یاددهی یادگیری رویكردهای یاد دهی یادگیری مهارت های اساتید در چرخه یاددهی یادگیری مهارت اعضای هیات علمی در چرخه یادگیری پایان نامه یاددهی یادگیری رفتن به سایت اصلی دانلود…
پیشینه و سیر تحول مصلحت در حقوق کیفری دانلود پایان نامه مصلحت پایه های مصلحت دانلود پایان نامه مصلحت در حقوق کیفری دانلود پایان نامه رشته حقوق پیشینه و سیر تحول مصلحت در حقوق کیفری دانلود پایان نامه دانلود پایان…